Aanpassingen en dushi's - week 2 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evelien Koedijk - WaarBenJij.nu Aanpassingen en dushi's - week 2 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evelien Koedijk - WaarBenJij.nu

Aanpassingen en dushi's - week 2

Blijf op de hoogte en volg Evelien

16 Mei 2014 | Curaçao, Willemstad

Na twee weken lesgeven, begin ik al aardig aan het tempo en dagelijkse leven te wennen. Zelfs om kwart voor zes opstaan is doordeweeks te doen, ook al is het fijn als het vrijdag is. We rijden steeds gemakkelijker op het eiland en kennen de weg al aardig. Steevast begroeten we mensen in het Papiaments, helaas ook een van de weinige dingen die ik kan zeggen. Op school beginnen de kinderen ook aan mij te wennen, al testen ze me goed!
Het leuke van de school hier is dat de kinderen veel lichamelijk contact hebben met de juf en liefkozend genoemd worden. Je kunt ook aan de kinderen merken dat ze hier veel behoefte aan hebben en het als prettig ervaren (blije gezichten en pogingen om de aandacht te krijgen). Wat mooi om te zien dat je hier een kind gewoon een knuffel kunt geven als afscheid, in plaats van bang te zijn dat je er problemen mee krijgt! Verder groet ik de kinderen bij binnenkomst met een high five, zodat ieder kind gezien is. Een goed begin van de dag, dat ik in Nederland ook zou doorvoeren, op verschillende manieren uiteraard. Verder zou ik graag meet persoonlijke aandacht gedurende dag zien wat betreft uitleg en hulp. De kinderen werken veel zelfstandig en er wordt ook veel getoetst.
Een enorm pluspunt is de landbespreking. Vanaf groep 1 worden de kinderen al uitgedaagd om de meest leuke, interessante en grappige bespreking (variant van de spreekbeurt) te doen. Het leuke hiervan is dat het over landen gaat, waardoor je meerdere aspecten in een keer aanpakt. Het is een echt feestje, waarbij de kinderen leuke informatie overbrengen, gerechten van het desbetreffende land maken, kleding aanhebben en mooie posters maken. Iets wat in Nederland een aanvulling op het programma zou zijn. De kinderen hier zijn ook (bijna) niet nerveus en vinden het zelfs leuk om deze bespreking te houden.

Over de mensen begin ik ook steeds meer te leren. Vrouwen zijn zich heel bewust van zichzelf en zijn trots op hun lichaam, waarop mannen maar al te graag hun liefde voor willen tonen. De 'He dushi' en 'Schatje' vliegen je hier om de oren. Leuk om te merken dat mensen zo graag hun affectie tonen.

De temperatuur begint steeds beter te worden en we hebben het soms koud, wat natuurlijk niet gek is... Van 35 graden naar 25 graden is een enorm verschil. Dat wordt afkicken in Nederland. Gelukkig hebben we nog zes weken!

• 10 Juni 2014 - 08:11

Toos:

Hoi Evelien ,

Fijn dat het allemaal goed en relaxt gaat op je werk en vooral dat je een fijn contact hebt met de kinderen ,geniet er maar goed van ,ook van het weer al is het hier ook 3 dagen mooi hahahah ,de gr aan Ilse en wens haar een goeie reis !
    gr Frits Toos