Cultuurshock - week 1 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evelien Koedijk - WaarBenJij.nu Cultuurshock - week 1 - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Evelien Koedijk - WaarBenJij.nu

Cultuurshock - week 1

Blijf op de hoogte en volg Evelien

09 Mei 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon dia!
Na de eerste week school te hebben volbracht, luiden we het weekend in met een welverdiend etentje. Een week van eerste indrukken, kennismakingen, aanpassingen en vooral veel plezier.

Na vier dagen kunnen we voorzichtig zeggen dat we aan de temperatuur van 36 graden beginnen te wennen. Want dit is op het moment misschien wel het grootste verschil met Nederland. We lopen langzamer, praten langzamer en denken zelfs langzamer! Dit hebben we uiteraard over voor onze ervaring. Maar goed, de stageschool. Maandagochtend om kwart voor zes gaat de wekker, ai! We rijden in de ochtendspits naar school. De rijstijl van de gemiddelde bewoner van Curaçao is rustig. We hoeven ons vooral niet te druk te maken. Je komt er vanzelf. Na drie kwartier rijden op onze plaats van bestemming gekomen. De school is een rechthoek, waarvan het midden de speelplaats is. De klassen 3 tot en met 8 liggen allemaal aan de speelplaats van de boven- en middenbouw. Zodra je dus uit de klas stapt, sta je in de buitenlucht. Wat een verschil met Nederland!

Het onderwijs is een groot contrast met Nederland, tot dusver nog geen differentiatie gezien bij de lessen en er wordt volgens de methode lesgegeven. Er komen geen andere feitjes of filmpjes bij. Wel is er enorm veel respect voor de leerkracht. Er wordt keurig met twee woorden geantwoord. Ja juffrouw, nee juffrouw.

De eerste week ben ik vol in het lesgeven gestort, heb ik veel geleerd en merk ik al meteen dat groep 7 voor mij een pittige leeftijd is. Ik ben benieuwd of mijn eerste indrukken juist zijn en wat ik nog meer ga meemaken!

  • 27 Mei 2014 - 21:02

    Lonneke:

    Hee Evelien!

    Eerste ervaringen en indrukken zijn het leukste! Ik vind het nu erg leuk verhalen van anderen te lezen die in Curaçao stage lopen. Welke basisschool zit jij? En waar ergens woon jij nu?
    Heel veel plezier nog en doe de groetjes aan Hanneke!

    Liefs xx

  • 31 Mei 2014 - 10:52

    Toos:

    Hoi Evelien ,

    Leuk de ervaringen te lezen van je daar op Curaçao, leuk de verschillen met hier ,want daar hebben ze tijd genoeg ja ,en gaat het met het vroeg op staan ,en nog veel vreemde beesten of vogels ontdekt .?
    En vandaag lekker genieten van de rustdag en morgen weer een dag .
    Evelien geniet er van en tot het volgende verslag !!

    XXToos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evelien

Actief sinds 30 April 2014
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 3067

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 27 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: